+Svar på frågestunden!

Miranda: Do you miss your old team in sweden?
Can you please write about them? And show us some pictures?

Svar: ofcourse I miss them, but for the moment I would choose my American squad :)

I'll write a little bit about them in another post :)

Lisa: Hur är Idaho? Hur ser staden ut som du bor i? Har high school olika klickar? Vilket lag gick du i i Sverige? Duchess var det? Är cheerleading svårare i USA? Kan du inte ge tips på hur man ska få the bows så fina!:) var det lätt att få vänner? Vilka umgås du mest med? Vilken clas går du i?:) kram!

Svar: Idaho är helt fantastiskt, har bara regnat tre ggr sedan jag kom hit :) Eftersom det är en öken-stat så är det knappt något grönt alls, och dessutom är det berg överallt, så det är hur fint som helst! Min stad är... hmm.. liten... och typ gamla byggnader... Haha så svårt att förklara, men jag tycker det är supermysigt iallafall! :) Just mitt High School har inte olika klickar, alla umgås med alla typ :) Ja, i Sverige gick jag i Duchess ;) Alltså det beror ju helt på vilken nivå man är på i sverige och vart i USA man är, men för mig är det svårare här, eftersom vi hemma ´tävlar Senior Nybörjare, och nu ska jag tävla liknande nivå avancerad. Så vissa stunts och pyramider är svårare, vi gör 360's, full downs osv här, vilket jag inte har gjort hemma än. Hoppen är svårare (eftersom vi typ bara gör T-jumps och spread eagle hemma, och här gör vi toetouches, pikes, hurdler, herkies osv).

Bows, alltså det är bara att träna, träna och åter träna på att göra dom :) Det kommer med tiden :) Jag har inte riktigt fått några riktigt riktigt bra vänner än, men jag har fått vänner genom cheerleadingen, och så umgås jag rätt mycket med de andra utbytesstudenterna :) Killarna är det svårt med dock här, man vet inte riktigt om dom verkligen vill bli vän med dig, eller om dom bara want to get laid...

Jag umgås jättemycket med min värdsyster, och de andra utbytesstudenterna :) Sedan är det några cheer-tjejer som ajg umgås riktigt mycket med också :)

Och jag är Junior :)

Kram!

Madde: Vem är din bästa/närmaste vän i USA?
Har du någon någon favoritaffär?
Behandlas du annorlunda i skolan på grund av att du är utbytesstudent?
Är det någon skillnad på amerikanska killar och svenska killar? Amerikanska tjejer och svenska tjejer?

Svar: Min bästa vän här är nog min värdsyster, vi har verkligen jättekul tillsammans hela tiden :)

Min favoritaffär måste ajg säga är Rue21 (klocka på nmanet så kommer ni till deras hemsida!), dom har hur fina kläder som helst, och alltid världens reor! Varje gång man handlar får man en rabattkupong för nästa gång, och dom har alltid kläder på rea :) Som idag köpte jag ett par jeans och ett par mysbyxor, och betalade 20 dollar (130kr) för båda :)

Nej, det tycker jag inte att jag blir :) Eller alltså, ibland frågar typ läraren hur det är i Sverige med den och den grejen, eller någon elev frågar hur man säger det och det på svenska, men annars blir jag behandlad som alla andra :)

Amerikanska killar är kortare... I HATE it! Och amerikaner overall har ingen stil, mode för dem är typ utsvängda jeans, flipflops och en träningst-shirt typ, eller när dom är finklädda har dom världens fulaste 80-talsbyxor typ, och högklackade skor som man ser 70-åriga tanter i sverige ha, typ 5cm bred klack och bruna och skitfula haha.. Och amerikanska tjejer snackar skit om varandra hela tiden.. Märkte det speciellt när jag var med i både JV och Varsity och cheerade, JV snackade skit om varsity, och tvärt om...

Vera: Hej, jag undrar hur du tänker om att gå med dom som är ett år yngre? Jag funderar själv på att åka men vill inte gå om ett år... Sedan undrar jag såklart hur mycket cheerleading i veckan du tränar ungefär och hur duktig du var innan du kom? Kan du lägga ut ett klipp från när ni cheerar? Ha ett forsatt grymt år! :D

Svar: Hejsan! Jag tycker verkligen det kommer vara värt att gå med dem som är ett år yngre, för det här året är verkligen så grymt bra, att jag inte kommer bry mig sen ;) Jag tycker verkligen du ska göra det, och du går inte om ett år, du går bara ett extra år och får ett bättre jobb i framtiden ;) Just nu tränar vi för fullt inför nationals, som är i Januari, så jag har ca 13 timmars träning i veckan + matcher vi cheerar på. Men jag älskar det, så det är inga problem ;) Jag hade bara gått lite mer än ett år innan jag åkte till USA, och bara tävlat en gång på nybörjarnivå, så jag var inte så jätteduktig, men jag kunde iallafall the basic stuff. Här har jagutvecklats så otroligt mycket :) Ja, film på när vi cheerar ska jag försöka fixa ;) tack för att du läser min blogg! :)

Christoffer: Vad är det bästa du gjort i U.S.A?
Vilken är den bästa staden du vart i?
vilken är den bästa/sämsta personen du träffat?
och den sista frågan är det kul att ha en "lillebror"?

Svar: det bästa jag har gjort är all cheerleading ;)

Bästa staden är definitivt New York, men efter det är det Boise och Nampa, grym shopping ;)

Bästa personen är nog Tania, tjejen som jag är på bild tillsammans med på min profilbild på facebook :) Sämsta personen vet ajg inte...

och det är hemskt att ha en lillebror... Föredrar faktist dig, chrille ;)

Cecilia: 1. var det svårt med engelskan i början när du kom till USA? då menar jag alla slang ord?
2. Vilka stater vill du besöka och vilka inte och varför?
3. Finns det något som du inte har vant dig vid ännu sen du började?

Svar: 1. Ja, i början tyckte jag det var ganska svårt, fattade typ ingenting av vad min värdfamilj sa! Typ "Do you want a pop?" och jag bah, eeeeh va? Pop? menar du popmusik eller va? Och så förklarade dom att det var typ cola, fanta, sprite osv.... Men nu tar man in alla slangord så sjukt fort, så det är jättelätt :)

2. jag vill besöka Arizona, california, florida, Maryland, south carolina, georgia, texas, colorado och Utah :) Arizona, california, florida och georgia för det är så varmt och skönt,  Marylad och south carolina för  de har några av mina favorit cheerlag, texas och colorado för jag vill se deras natur, och Utah för det finns ett college där jag vill gå på ;) Finns faktist ingen stat jag inte vill besöka :)

3. haha alla chores (hushålsssysslor), har fortfarande svårt att komma ihåg det... Som idag, vi byter chores varje söndag, så imorse glömde jag att jag skulle plocka i och ur diskmaskinen... Ooouuups.... Och ibland, av någon anledning, så får jag bara total blackout från att prata engelska, så ibland kan jag bara random säga något på svenska!

Lisa: Vilken skola gick du i Sverige?

Svar: jag gick på fågelviksgymnasiet i Tibro :)

Lisa: Hur blir det med dina betyg när du kommer tillbaka till Sverige? 95orna har ju ett helt annat betygsystem

Svar: Jag gissar på att mina gamla betyg bara översätts till nya, och möjligtvis kan några av mina amerikanska betyg räknas in när jag kommer hem, eftersom det är samma betygsystem. dessutom har dom ju ändrar lektionerna i sverige, så det är typ Engelska II osv, och det läser jag ju här, så det kanske kan räknas :)

Anonym: vad saknar du mest med sverige?
vilket datum är du hemma i sverige igen`?

Svar: Min familj!!!! Svenska skolsystemet, svensk skolmat, kollektivtrafik, svensk mat, lösgodis, julmust, julkalendern...

Lämnar USA 4 Juni (om exakt 6 månader, PANIK!!!!) och landar den 5 juni :)

Lina: Hejsan! Jag har bara en fråga! Jag försöker övertala min mamma om att få åka till Usa ett år och ja det går väl lite si så där. Iallafall jag tänkte gå i cheerleading där och hon påstår att det kostar pengar.
Gör det de? :)
kram

Svar: Hejsan! Ja, cheerleading kostar pengar. Först är det dräkt och skor som ska köpas, vilket var  ca 300dollar för mig (ca 2000kr), sedan var det warmups och en cheerväska =190 dollar ( ca 1300kr), pommar = 40 dollar (240 kr) och sen kostar alltid tävlingarna också. Som nu när vi ska åka till Dallas och tävla Nationals i januari går allting på ca 650 dollar totalt, men vi har gjort väldigt mycket fundraising, så för tillfället är vi nere på 300 dollar per person, och mina värdföräldrar har sagt att de sponsrar mig mekd 100 dollar, och en kvinna i kyrkan har sagt att hon ska se vad hon kan göra också, dessutom fortsätter vi med fundraising, så det blir bara mindre och mindre att betala hela tiden :)

Om du har fler frågor är det bara att fråga!

Sofie: har en fråga! är amerikanska killar flirtiga av sig? är de måga som stöter på dig för att du är svensk och så? :)

Svar: Ja, alltså killarna just häromkring är galna typ... Jag hann inte ens komma till min värdfamilj innan killar började flirta med mig... Det var på flyget hit. I klassrummen var det jättemånga som tittade på en de första dagarna, och snackade skit mycket med en för att man var svensk, och jag har också hört killar prata om mig, att dom tycker jag är snygg och "typiskt svensk". Men jämför man med svenska killar flirtar dom extremt mycket... haha :)




Lämna en kommentar här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback